Szpunar Giordana

Tab orizzontale 1

Role
Scientific-disciplinary areas: 
Positions: 
Collegio della Scuola di dottorato in Scienze Psicologiche
Service
Relationship ongoing/renewed/terminated: 
In corso

Tab orizzontale 2

Biography
Academic career: 

1999 Degree in Philosophy, Sapienza University of Rome.
2004 PhD in Training models, University of Calabria.
2006-2010 research grant (M-PED / 01), Sapienza University of Rome.
Since 2010 assistant professore (M-PED / 01), Department of Social and Developmental Psychology, Sapienza University of Rome.
Professor of Intercultural Education, Degree in Education Sciences and Training.
Professor of General Pedagogy, Degree in Social Work.
Since 2012 member of the Academic Board of the PhD in in Social Psychology, Developmental and Educational Research.
Since 2007 Member of the Committee for traineeships of Degree in Education Sciences and Training.
2012 Research funding Sapienza (university research) for a project on the university internship.
2013 Research funding Sapienza (Conferences) for a conference on narrative writing and education.
2013-2015 participates in the Prin Designing innovative curricula for personalized learning paths, build skills for employability, develop talent to create new professions.
Consultant for research projects on apprenticeship and vocational training.
Teaching activities and tutoring for trainers.

Curriculum vitae: 
Activities and researches
Activities: 

My research interests mainly concern:
- Relationship between theory and practice in education;
- Education to the reflective thought and experiential education;
- University internship, reflective practice and reflective writing;
- Role model as a professional identity building tool in teaching professions;
- Prejudice and stereotypes and reduction strategies in education.

Publications
Selected publications : 

SZPUNAR GIORDANA, Il pluralismo di Dewey: l’educazione al metodo sperimentale e la democrazia morale per lo sviluppo di una società interculturale, in «Formazione, lavoro, persona», n. 22, pp. 122-137. ISSN: 2039-4039.

Szpunar Giordana, Sposetti Patrizia, Marini Sara, Lettura ad alta voce e stereotipi di genere nella prima infanzia. Riflessioni su un’esperienza educativa, in «LLL», vol. 13, n. 29, pp. 13-30.

BARBIERI, BARBARA, SZPUNAR GIORDANA. La dimensione della pratica nella formazione dell’educatore: lo strumento della tutorship come processo di modelling, in «Educational Reflective Practices», n. 2. ISSN: 2240-7758, ISSNe: 2279-9605. DOI: 10.3280/ERP2014-002008.

SZPUNAR GIORDANA, Idealismo e strumentalismo. Continuità e discontinuità del pensiero di John Dewey, Roma, Nuova Cultura. ISBN: 9788868123307.

SALERNI ANNA, SPOSETTI PATRIZIA, SZPUNAR GIORDANA, La narrazione scritta come elemento di valutazione del tirocinio universitario, in «Ricerche di pedagogia e didattica», vol. 8, n. 2, pp. 9-24. ISSN: 1970-2221, DOI: 10.6092/4034.

SZPUNAR GIORDANA, Dewey, La teoria dell’arco riflesso e la transazione, in «Giornale italiano della ricerca educativa», III, n. 1, giugno, pp. 127-141. ISSN: 2038-9736.

List of publications: 
Teaching
Teaching: 

Offerta formativa di Sapienza Università di Roma:

http://corsidilaurea.uniroma1.it

Tab orizzontale 3

News
Personal news: 
27/05/2019

Ricevimento Szpunar 28 maggio 2019

Martedì 28 maggio 2019 la prof.ssa Szpunar non farà ricevimento perché impegnata in un Consiglio di Dipartimento

14/04/2019

Spostamento ricevimento Szpunar 16 aprile 2019

Il ricevimento della prof.ssa Szpunar previsto per martedì 16 aprile è anticipato a lunedì 15 aprile dalle 9:30 alle 11.

11/02/2019

Ricevimento Szpunar 12 febbraio 2019

Martedì 12 febbraio 2019 la prof.ssa Szpunar non farà ricevimento

17/01/2019

Ricevimento settimana 21-25 gennaio 2019

La prof.ssa Szpunar riceverà lunedì 21 gennaio (10-12) anziché martedì 22.

Faq
Personal faqs: 

Nessuna FAQ personale presente.

© Sapienza Università di Roma - Piazzale Aldo Moro 5, 00185 Roma - (+39) 06 49911 - CF 80209930587 PI 02133771002