Bortolotti Ilaria

Tab orizzontale 1

Ruolo
Ruolo: 
Titolo tesi dottorato: 
Titolo ricerca: La formazione docenti in ambito TEL: implementazione e sperimentazione di un modello di formazione
Servizio
Data presa di servizio: 
01-11-2016
Durata: 
36 mesi
Rapporto in corso/rinnovato/terminato: 
In corso

Tab orizzontale 2

Biografia
Carriera accademica: 

Ilaria Bortolotti is a PhD student at the Department of Social and Developmental Psychology of University La Sapienza, qualified for the profession of psychologist, didactic and e-tutor for several University and teachers training courses and a member of Collaborative Knowledge Building Group.She participated to European Project Knork and she's actually working in the one called Up2U as Consortium GARR fellowship student since February 2017.Her research interests are in education, technology mediated collaborative learning and teachers' training.

Curriculum vitae: 
Attività e ricerca
Attività: 

My research focuses on teacher training, which is a crucial moment for teachers to experiment and understand collaborative teaching methods and the use of technologies, and then apply them in their profession.The idea comes from participantobservations in some Roman high schools, aimed at gathering information on how teachers use technologies in teaching, and on their teaching methods. These observations have shown a lack of exploitation of the potential offered by technologies, and little time dedicated to collaborative teaching methods.

Pubblicazioni
Pubblicazioni in evidenza: 
  • Bortolotti, I (in stampa) Quale modello di formazione per docenti all’uso delle tecnologie nella didattica?. In Giornale Italiano della Ricerca Educativa, 21
  • Sansone, N., Cesareni, D. Bortolotti, I., Buglass, S. (under submission) Teaching technology-mediated collaborative learning for trainee teachers. In Technology, Pedagogy and Education. Taylor&Francis
  • Sansone, N., Cesareni, D., Ligorio, M.B., Bortolotti, I. (under submission) Developing knowledge work skills in a university course. In Research Papers in Education. Taylor&Francis.
  • Bordini,F., Bortolotti, I., e Cecalupo, M. (2017) Gli studenti valutano l’innovazione: l’efficacia degli ambienti di apprendimento. In A.M. Notti (Ed.) La funzione educativa della valutazione: Teoria e pratiche della valutazione educativa (pp. 157-174). Pensa MultiMedia Editore. Codice ISBN: 978-88-6760-524-8
  • Sansone, N., Bortolotti, I., & Buglass, S. L. (2017). The trialogical learning approach in practice: reflections from pedagogical cases. Qwerty-Open and Interdisciplinary Journal of Technology, Culture and Education, 11(2), 99-120
  • Bortolotti, I., Cesareni, D., Sansone, N. (2017) “L’approccio trialogico per la formazione dei futuri insegnanti”. In P. Magnoler, A.M. Notti & L. Perla (Eds) La professionalità degli insegnanti: la ricerca e le pratiche. Pensa MultiMedia Editore. Codice ISBN: 978-88-6760-470-8
Elenco pubblicazioni: 
Didattica
Insegnamenti: 

Offerta formativa di Sapienza Università di Roma:

http://corsidilaurea.uniroma1.it

Tab orizzontale 3

Bacheca
Avvisi personali: 

Nessun avviso personale presente.

Faq
Faq personali: 

Nessuna FAQ personale presente.

© Sapienza Università di Roma - Piazzale Aldo Moro 5, 00185 Roma - (+39) 06 49911 - CF 80209930587 PI 02133771002